Kompresívna terapia počas športu

25.1.2016Fyzioterapia a športKomentáre:0

Kompresívna terapia počas športu - FYZIO KLINIK BlogZ medicínskeho hľadiska sa kompresívna terapia využíva hlavne pri poruchách žilno-svalovej pumpy tak, že napomáha k návratu krvi a lymfy z končatín naspäť smerom k srdcu.

Kompresia ako jav

Kompresia je tlak, ktorý vytvára určitý fyzikálny jav, kedy nám pomáha vhodne zvolený kompresný výrobok k spätnému žilnému a lymfatickému návratu. Je to veľmi dôležitý jav pre usmernenie a zrýchlenie toku krvi, pričom urýchľuje cirkuláciu krvi, prietok krvi a dochádza ku zrýchleniu regenerácie. Tým zefektívňuje katabolické procesy a následne podporuje anabolické procesy, čo nám pomáha byť silnejší a výkonnejší.

Ako kompresia ovplyvňuje šport

Práve kvôli týmto vlastnostiam je medzi športovcami kompresia veľmi obľúbená, pričom jej využitie môžeme rozdeliť do troch skupín podľa toho, kedy športovci kompresiu využívajú:

Pred športovým výkonom – športovci vďaka kompresii zabezpečia rýchlejší žilný návrat, prekrvenie svalstva a telo je lepšie pripravené na športový výkon. Dopredu eliminujeme riziko preťaženia, prípadne možného zranenia.

Počas športového výkonu – počas športu sa svaly napínajú a samé pôsobia ako prirodzená pumpa žilného systému vzostupným smerom. Kompresia počas športu však navyše aj uľahčuje svalom ich prácu v pozícii pumpy, teda berie časť ich práce na seba. Využitie kompresie počas športu má ešte jeden skvelý benefit, a tým je redukcia otrasov. Kvalitné „kompresky“ majú tzv. tejpingové zóny – miesta, v ktorých je daná kompresná podkolienka spevnená viac a zabraňuje nadmernému otrasu pri dostupe. Telo sa tým pádom nemusí natoľko stabilizovať, pričom je preventívne chránené pred zranením natrhnutia alebo natiahnutia väziva, či svalu. Taktiež redukuje tvorbu periostových bolestí, známu ako bolesť okostíc.

Po športovom výkone – takéto využitie kompresívnej terapie zabezpečí rýchlejšie odplavenie laktátu zo svalov, čím sa urýchli proces tzv. svalovice (zrýchlením krvného návratu) a tým rýchlejšie môžeme zregenerovať naše svalstvo.

Ako si vybrať správne „kompresky“?

Veľa športovcov pri výbere zvolí kompresné návleky. Z môjho pohľadu však táto voľba nie je ideálna, skôr ju pokladám za určitý druh náhrady správnych kompresných podkolienok. Športovci zväčša siahajú po návleku z praktického dôvodu, kde im stačí pri každom behu vymeniť len ponožky, nie celé podkolienky. U návlekov však nie je krvný obeh tlačený od chodidla, ale až od členku. Navyše sa stretávam aj s tým, že len máloktorému športovcovi sedí kompresný návlek tak, aby spĺňal svoju funkciu, poväčšine je v oblasti členka príliš stiahnutý, alebo naopak uvoľnený. V tomto prípade sa požadovaný efekt úplne stráca. Preto je pri výbere určite vhodnejšie zvoliť kompresné podkolienky, ktoré svoju funkciu začínajú už v prednej časti chodidla, čím navyše uľahčujú prácu chodidlu a predchádzajú jeho preťaženiu.

Veľmi dôležitým faktorom výberu kompresných podkolienok je správna veľkosť. Výber z veľkostí S-XL, prípadne kombinovaný s veľkosťou chodidla je nedostatočný. Aby správne kompresná podkolienka fungovala, musí sa kompresia zospodu smerom nahor uvoľňovať, preto je potrebné odmerať minimálne päť obvodov v oblasti lýtka a predkolenia. Takisto je dôležité ukončenie kompresnej podkolienky, ktoré by nemalo škrtiť, inak by sa celý efekt skončil pod kolenom a nepokračoval by smerom nahor.

Ak sa ale z rôznych dôvodov chceme rozhodnúť pre návleky, mali by mať správnu veľkosť nielen v oblasti členku, ale aj pod kolenom, pričom je ich ideálne kombinovať s podkolienkami a to už pred športom, alebo po športovom výkone. Návleky na zips určite neodporúčam.

Kvalitné kompresné podkolienky sa delia na jednotlivé kompresné zóny, ktoré sú v rôznych materiáloch, ťahoch a štruktúrach šitia. Zóny zodpovedajú špecifickým potrebám jednotlivých svalov, šliach, päty, členka, chodidla a prstov. Určite netreba podceňovať kvalitu kompresných výrobkov a radšej investovať do kvality, ktorá ovplyvní zážitok z behu diametrálnym spôsobom.