Prečo cvičiť počas tehotenstva

23.2.2017OstatnéKomentáre:0

Tehotenstvo je najkrajšie obdobie ženy, kedy dochádza v tele k mnohým zmenám. Tieto zmeny ale nie sú vždy dôvodom na to, aby sa žena vyhýbala cvičeniu. Ak gynekológ žene fyzickú aktivitu povolil a priebeh tehotenstva je bez značných komplikácii, cvičenie je veľmi prospešný a zdravý spôsob, ako si udržať svoje telo vo výbornej kondícii. V najbližších riadkoch sa dozviete základné a tie najdôležitejšie rady, ako sa správať k vlastnému telu počas tohto obdobia.

Každý trimester je v tehotenstve iný a rovnako mu prispôsobujeme aj druh cvičenia. Teda vytvárame individuálne cvičenie na základe stavu klientky, fázy tehotenstva a požiadaviek klientky. Tým ovplyvňujeme zlepšenie fyzickej a psychickej kondície, postavenie chodidla, znižujeme prípadné bolesti chrbta, tvoríme prevenciu pred tvorbou kŕčov a opuchov nôh, nastavujeme primeranú pohyblivosť bedrových kĺbov a zrýchľujeme návrat do pôvodnej kondície po pôrode. V prvom a treťom trimestri je väčšie riziko potratu, preto je aj samotné cvičenie veľmi špecifické.

Prvých pár týždňov tehotenstva väčšina žien ani nevie, že je tehotná. Venuje sa teda takým športovým aktivitám, ktoré robila dovtedy. Pokiaľ žena zistí, že je tehotná a venovala sa napríklad behu, nie je dôvod prestať. Skôr ale odporúčame behať po mäkkom podklade alebo v mäkkej obuvi tak, aby nevzniklo riziko pošmyknutia. Je potrebné vyhýbať sa taktiež prílišným nárazom, pádom či otrasom a to hlavne v prvom trimestri. Tehotenstvo ale nie je vhodné obdobie na začatie behania pokiaľ žena nemala s behom doposiaľ žiadne skúsenosti. Ak aj napriek tomu žena chce vykonávať športovú aktivitu, najlepšia pre telo je chôdza, plávanie, jóga či nordic walking. Tu je potrebné dávať si pozor na tempo. Tep by nemal presiahnuť 140 úderov za minútu. Nie je potrebné kupovať si kvôli tomu merač, ale najlepšia kontrola tepu do 140 úderov za minútu je schopnosť bezproblémového rozprávania sa počas aktivity. Zvýšený tep by mohol bábätku prekážať. Taktiež sa treba vyhýbať loptovým športom a takým športom, kde je väčšie riziko nárazov a pádov.

Na začiatku tehotenstva cvičenie zameriavame najmä na kondíciu a naopak posledná fáza tehotenstva je zacielená hlavne na strečingové cvičenia. To neznamená, že v treťom trimestri žena necvičí, práve naopak. Kombinujeme strečing a uvoľňovanie s cvičením, teda pripravujeme budúcu mamičku na obdobie začiatkov, kedy sa bude najviac venovať bábätku. Nesmieme u nej prehlbovať vzniknutú únavu, pretože čoskoro bude musieť s bábätkom fungovať na 100%. V treťom trimestri sa vytvára hormón relaxín, ktorý spôsobuje uvoľňovanie svalstva, väzív a šliach. Je to prirodzená príprava na nastávajúci pôrod. V rámci cvičenia sa zameriavame na uvoľnenie napríklad adduktorov či rebier aby bol pôrod jednoduchší. Ako žena naberá na váhe, mení sa jej aj chodidlo a vzniká tu väčšie riziko padnutej klenby. V terapiách sa venujeme jemným mobilizáciám malých kĺbov klenby a odporúčame aj nosenie ortopedických vložiek. Taktiež je pre budúcu mamičku vhodné aj nosenie kompresných pančúch, ktoré zabraňujú zbytočným opuchom nôh.

Počas tehotenstva sa nikdy nemasíruje krk, chodidlo a achillove šľachy. Prílišný tlak na spomenuté oblasti by mohli vyvolať predčasný pôrod. Nie je vhodná napríklad ani lymfatická masáž, kedy sa všetky škodlivé látky môžu uvoľňovať do tela bábätka. Manuálna lymfodrenáž je vhodná až po skončení laktácie. Ľahké uvoľňovanie odporúčame absolvovať len so skúseným fyzioterapeutom, ktorý sa venuje tehotným ženám. Maséri majú väčšinou všeobecný kurz masáží, ktorý nie je špecifikovaný na tehotné ženy a preto veľa krát nevie masáž prispôsobiť danému stavu.

Cvičenie počas tehotenstva v značnej miere ovplyvňuje pôrod z fyzickej a kondičnej stránky najmä v druhej fáze pôrodu. Cieleným posilňovaním určitých svalových štruktúr môžeme docieliť oveľa prijateľnejší priebeh samotného pôrodu.

Po pôrode zohráva cvičenie taktiež veľmi dôležitú úlohu. Väčšinou odporúčame začať s cvičením po uplynutí šestonedelia a niekedy aj skôr. Zameriavame sa na nabratie pôvodnej kondície, prípadné odstránenie diastázy či iných zmien v svalovom systéme. Pokiaľ žena rodila cisárskym rezom, je veľmi dôležité nezanedbať starostlivosť o jazvu, pretože zanedbaná jazva môže neskôr spôsobiť oveľa väčšie problémy.

Obdobie očakávania bábätka je spojené s veľmi špecifickými procesmi v tele ženy a preto by sa žena mala vždy obrátiť na skúseného fyzioterapeuta či lekára. V žiadnom prípade neodporúčame návštevu ľudových liečiteľov, neskúsených masérov a terapeutov, ktorí neprešli intenzívnym vzdelávaním v tejto oblasti. Starostlivosť odborníkom zaručí budúcej mamičke istotu a kľudný spánok, ktorý samozrejme cíti aj jej bábätko v brušku.