Zranenia členka

21.10.2015OstatnéKomentáre:0

Najčastejšie bežecké zranenia - Zranenia členka - FYZIO KLINIK BlogČlenok je jeden z najdôležitejších skĺbení v tele bežca. Spája časť predkolenia s chodidlom a veľakrát je príčinou mnohých zranení, ktoré môžu športovcov na dlhší čas odstaviť od športovej aktivity. Členok je taktiež prvým skĺbením, ktoré sa zúčastňuje pri dopade na bežecký terén.

Anatómia a biomechanika členka

Členkový kĺb je stabilný váhonosný kĺb, ktorý spája tri kosti: tibiu, fibulu a talus. Stabilitu samotného skĺbenia zabezpečujú väzivá, a to vnútorné a vonkajšie väzivá členku. Členok vykonáva biomechanický pohyb v štyroch rovinách, teda predozadne (dorzálna flexia, plantárna flexia) a do strán (inverzia a everzia / supinácia a pronácia). Členkový kĺb je prvé skĺbenie, ktoré je účastné na mechanike dopadu bežca na podložku, čím je na členok kladená veľká tlaková a mechanická záťaž.

Biomechanika členkového kĺbu nám zabezpečuje vyrovnávanie nerovnosti povrchu po ktorom bežíme, taktiež tlmí dopady a otrasy spôsobované behom hlavne v nerovnom teréne. Vplyvom otrasov a napínaním jednotlivých väzív pri vyrovnávaní nerovnosti terénu dochádza ku vnútrokĺbnym zmenám, ktoré môžu viesť k rôznym poraneniam.

Zranenia

Pri členku sa stretávame hlavne s tromi základnými zraneniami, ktoré bývajú zapríčinené rotačným pohybom členka, tzv. distorziou: natiahnutie, natrhnutie a pretrhnutie členkových väzív. Distorzia môže byť inverzná, keď došlo k rotácii špičky smerom dovnútra (dochádza k poraneniu talofibulárneho, alebo talotibialneho ligamentu), alebo everzná, kedy dochádza k rotácii špičky smerom von (poranenia calcaneotibialneho, alebo deltového ligamenta).

Natiahnutie je sprevádzané opuchom a bolesťou, ktorú zapríčiňuje reaktilný zápal tzv. tendinitída. Podľa toho o aké vážne natiahnutie ide, sa odvíja aj doba liečby, ktorá trvá pri slabšom natiahnutí asi 3 týždne, pri silnejšom natiahnutí 4 až 6 týždňov. Návrat k športovej aktivite sa odporúča po 2 mesiacoch.

Natrhnutie spoznáme podľa silnejšej bolesti, ktorú sprevádza opuch a hematóm v rozsahu, ktorý závisí od miery ruptúry. Natrhnutie liečime minimálne 6 týždňov znehybnením, aby sa tkanivo zrástlo, potom môžeme členok postupne zaťažovať.

Pretrhnutie je úplná väzivová ruptúra. V tomto prípade máme dve možnosti, a to: chirurgicky zošiť pretrhnuté väzivo, alebo zvoliť konzervatívnu liečbu, bez operácie. V tomto prípade by mal postup jasne určiť lekár, pričom doba celkovej rekonvalescencie je 3 až 6 mesiacov. Pretrhnutie väziva môže byť sprevádzané aj fraktúrou niektorej z členkových kostí, kedy je potrebná úplná fixácia členkového kĺbu.

Diagnostika a regenerácia

Akékoľvek zranenie je potrebné dobre diagnostikovať, preto treba určite navštíviť doktora. Bohužiaľ sa veľakrát stretávam s tým, že doktori zranenie členka podhodnotia a neliečia vhodným spôsobom. Potom môže ostať športovec odrezaný od tréningu veľmi dlho a po čase stratiť hybnosť, či stabilitu členka a úplne skončiť s aktívnym športom.

Poranenia členka sa dajú jednoducho diagnostikovať novými tzv. držanými RTG snímkami, alebo za pomoci ultrazvukového vyšetrenia, kedy zistíme či sa jedná o natiahnutie, natrhnutie, alebo úplne pretrhnutie členkových väzivových štruktúr. Veľmi nápomocná je aj magnetická rezonancia, ktorá nám ukáže stav poranenia mäkkých väzivových a tvrdých kostných štruktúr.

Pri ťažšej distorzii môžeme hovoriť o avulzii v mieste šľachového úponu, pri tomto prípade je veľmi vhodné postupovať metódou RICE:

  • Rest – šetrenie, kľudový režim, nepreťažovať danú oblasť
  • Ice – liečba chladom, do 24 hodín potláčať rozsah zranenia ľadovými obkladmi, aby sa zmiernil opuch a spomalilo zakrvácanie
  • Compression – kompresia poranenej oblasti, využitie bandáží, tejpov
  • Elevation – nadvihnutie poranenej lokality, vykladanie nohy na zmiernenie opuchu

Treba mať na pamäti, že väzivo sa hojí tzv. fibróznou jazvou a toto väzivo sa už nespráva ako zdravá šľacha. Tým pádom sa členok stáva instabilným a môže dochádzať k opakovaným zraneniam členka práve kvôli instabilite a to už aj pri menšej záťaži ako predtým.

Efektívne pomáha aj elektroterapia, ktorá má veľmi dobrý vplyv na akútny stav poranenia, urýchlime tým fázu hojenia a bežec sa môže rýchlejšie vrátiť k športu.