VZDELÁVANIE REGISTRUJTE SA NA KURZ VIAC INFO
MÄKKÉ TECHNIKY VO FYZIOTERAPII
Október 27, 2020 / Blog / Fyzioterapia a šport

MÄKKÉ TECHNIKY VO FYZIOTERAPII

Na čo slúžia mäkké techniky?

Mäkké techniky predstavujú jednu z foriem manuálnej/ručnej terapie, ktorej cieľom je uvoľnenie hlavne svalových a podkožných štruktúr.

Častá otázka našich klientov býva, akými masážnymi technikami uvoľňujeme problémové segmenty na tele?

Okrem bežných hmatov z klasickej, športovej, reflexnej či inej  masáže, využívajú naši fyzioterapeuti aj prvky z tzv. mäkkých techník. Mierne sa odlišujú od tradičných masážnych techník, ktorých primárnym cieľom je relaxácia, pretože sa detailnejšie aplikujú na problémové či bolestivé miesta na tele a kladný účinok je častokrát cítiť okamžite po ukončení terapie. Vykonávajú sa spravidla bez použitia olejov či iných masážnych krémov či gélov, a preto pred terapiou mäkkými technikami je vhodné využiť pôsobenie teplom (napr. lampou), aby sa znížilo celkové napätie daného segmentu.

Na čo slúžia mäkké techniky?

Mäkkými technikami ovplyvňujeme reflexné zmeny vo svaloch a na koži, podkoží a fasciách (viac o fasciách si prečítate TU ). Mäkké techniky používame primárne pri bolestiach v oblasti hlavy a chrbtice, avšak efektívne sú aj na uvoľnenie ostatných častí tela. Stimuláciou reflexných bodov či odlepovaním kožnej riasy pozitívne vplývame na svalové spazmy, zatuhnuté šľachy, pooperačné či poúrazové jazvy a aj na zablokované kĺbne segmenty. Okrem iného, mäkké techniky sú vhodné aj na zlepšenie prekrvenia a cirkulácie krvi v tele, povzbudenie lymfatického systému a na odbúranie podkožného tuku či zlepšenie metabolizmu.

Kontraindikácie mäkkých techník

Terapiu mäkkými technikami neodporúčame pacientom s vírusovými či zápalovými ochoreniami, nádorovými ochoreniami, kŕčovými žilami, krvácavými ochoreniami/vnútorným krvácaním, otvorenými ranami a pri tehotenstve (závisí od segmentu a dĺžky tehotenstva).

Autor: Vladimír Papko, fyzioterapeut

makke-techniky-fyzioterapia1