FYZIO KLINIK

Mlynské nivy 61/A, 821 05 Bratislava
March 04, 2019 / Ostatné EN

Veľa žien po pôrode trápi takzvané „odstavajúce“ bruško. Je to je veľmi častý problém, s ktorým k nám ženy po pôrode chodia. Pozorovateľná je takzvaná brušná diastáza smerom nahor a nadol od pupka. Vieme si ju všimnúť pri bežných denných aktivitách ako je vstávanie z postele, zdvíhanie dieťatka z kočíku, ale aj pri cvičení, ak je nesprávne!

Bruško sa zväčšuje aby bábätko mohlo rásť. Brušná diastáza je rozostúpenie priameho brušného svalstva. Väzivo Linea alba, ktoré tieto svaly spája, sa oslabuje alebo sa môže natrhnúť  práve v období tehotenstva. Najviac viditeľné a obmedzujúce je práve po pôrode alebo pri nesprávnom cvičení. Rovnako môžu mať diastázu muži alebo deti.  Diastáza môže spôsobovať ďalšie oslabenie brušného svalstva či hlbokého stabilizačného systému, chybné držanie tela alebo aj bolesti v krížovej oblasti.

 

 

Netreba sa ale báť, nie každá mamička má diastázu. Telo sa po pôrode vracia k bežnému fungovaniu a zhruba do 1 roka je telo mamičky v pôvodnom stave. Je ale veľmi dôležité telu pomáhať cvičením a tak predísť vyššie uvedeným problémom. Rizikovým faktorom sú ženy s dvoma a viac pôrodmi, ženy ktoré čakajú dvojčatá, trojčatá, či obezita a ženy vo vyššom veku. 

 

 

Vyskúšajte si doma, či máte diastázu alebo nie. Samovyšetrenie vyzerá nasledovne. Ľahnete si na zem, zdvihnete nohy a hlavu nad podložku akoby ste sa chceli pozrieť medzi kolená. Ak sa vám objaví strieška práve nad alebo pod pupkom, máte pravdepodobne diastázu. Nie je to ešte žiadna tragédia. Správnym aktivovaním brušného svalstva, posilneným hlbokého stabilizačného systému ju vieme navrátiť do pôvodného stavu. Veľmi dôležité je aj komplexné vyšetrenie. Zistíme, či diastázu vôbec máte a v akom rozsahu. Ako Vás napríklad ovplyvňuje pri záťaži a podľa toho nastavíme cvičenie.

 

 

Dôležitá je aj prevencia vo forme cvičenia pre tehotné, kde sa zameriavame na posilnenie celého brušného svalstva. Cvičenie je zamerané na správne bráničné dýchanie, posilnenie svalov panvového dna, aktivovanie šikmého brušného svalstva a správnu aktivitu pri bežných denných činnostiach. 

 

Comments