fbpx
FYZIO TIP DARUJTE VIANOČNÚ POUKÁŽKU Vianoce plné zdravia, krásy a pohybu. VIAC INFO
KRČNÁ CHRBTICA: HLAVNÉ JE NEZASEKNÚŤ SA.
Október 18, 2022 / Blog / Zdravie
Október 18, 2022 / Blog / Zdravie

KRČNÁ CHRBTICA: HLAVNÉ JE NEZASEKNÚŤ SA.

Najčastejšie dôvody bolesti krčnej chrbtice.

Hlavné je nezaseknúť sa

Spomeniete si, ako nás učitelia zvykli napomínať Vystri sa!, alebo nás nútili sedieť s rukami za chrbtom? Bolo to nepohodlné, často sme na to nadávali, ale pre naše telo to bolo zdravé. 

Krčnú chrbticu tvorí sedem stavcov, prvý a druhý nesú hlavu a vďaka nim ňou môžeme otáčať. Krčná chrbtica je prirodzene zakrivená v 20- až 40-stupňovom uhle, ktorý nám pomáhajú udržiavať svaly. Je to nesmierne pohyblivá a neustále zaťažovaná časť chrbtice. Našim fyzioterapeutom pribúdajú nielen dospelí, ale i deti s bolesťami krčnej chrbtice, a to už od desiatich rokov. Vinníci sú podľa nich jasní: dlhodobé a nesprávne sedenie, hrbenie sa nad telefónom, vysedávanie pri počítači a menej pohybu v živote. To všetko spôsobuje napríklad predsun hlavy alebo dominanciu svalov z prednej strany krku voči svalom zo zadnej strany, čo ovplyvňuje držanie a zakrivenie krku. 

Mnoho pacientov prichádza do FYZIO KLINIK s bolesťou hlavy, tŕpnutím rúk, alebo cítia pnutie, ťah, mravčenie v pažiach. Vedia, že to ide od krčnej chrbtice – bolia ich trapézy, alebo cítia stuhnutie v oblasti lopatiek. Opisujú, že to prišlo náhle, z ničoho nič. A ich symptómy nemajú priamu spojitosť s nejakou činnosťou, ani s úrazom. Nespomínajú si na zlú polohu v spánku, ani na nič nezvyčajné v priebehu dňa. „Dôsledky nesprávneho sedenia, záťaže či vykonávania rôznych činností sa neprejavia hneď,“ varuje náš fyzioterapeut Vladimír Papko. „Naše telo je veľmi odolné a väčšinu problémov vyrieši samo bez toho, aby sme o tom vôbec vedeli. Pri dlhodobom nesprávnom zaťažovaní, prípadne s pribúdajúcim sa vekom, nám to však všetko dá pocítiť.“

 

 

Prečo nás sekne v krku? 

Pri „seknutí“ krku ide o stuhnutie alebo zacviknutie či už svalu, nervu alebo ciev v oblasti stavcov. Stuhnutie v danom úseku znemožní najčastejšie pohyb v určitom smere. Môže dráždiť nervové korene – miesta, kde nervy vystupujú z miechy, čo spôsobuje tŕpnutie, ale i výraznú bolesť. Najdôležitejšie je zistiť príčinu tlaku platničky alebo stavca na nervový koreň, resp. či ide o svalový kŕč v dôsledku zlej polohy v spánku. 

Aká je to poloha? 

Najčastejšie tá, keď hlava leží tesne na ramene. Vtedy dochádza k tlaku a stuhnutiu svalov v mieste medzi kľúčnou kosťou, lopatkou, ramenom a krkom, kadiaľ prechádzajú všetky dôležité cievy a nervy. Ak v tejto polohe ostanete v spánku ležať šesť a viac hodín, ráno sa zobudíte dolámaní. Niekedy to chvíľu trvá, kým sa narovnáte a uvoľníte. Ak to nie je možné, je dôležité obrátiť sa na fyzioterapeuta.  

Aká poloha je v spánku najlepšia? 

Najpohodlnejšia je asi poloha na boku. Môžete využiť vankúš a správne si napolohovať krk, aby bol v neutrálnej pozícii. Hlava vám nesmie padať, nemá byť v náklone k jednému ani k druhému ramenu. 

Potrebujeme anatomicky tvarovaný vankúš? 

Tieto vankúše dokážu lepšie podložiť krčnú chrbticu, ale niekedy stačí prísť do obchodu, zobrať si malý mäkký, tvrdý, stredne mäkký a stredne tvrdý vankúš, ľahnúť si a vyskúšať, kedy sa cítite najkomfortnejšie – hlava je vtedy celkom uvoľnená a krk v neutrálnej pozícii. Vankúš by ste si mali vyskúšať a nekupovať ho len tak od oka alebo cez internet. Ideálne je vyberať si ho spolu s matracom. Matrac vytvára oporu pre celé telo až k ramenu a vankúš je predĺžením tejto opory. Ak vás trápia dlhodobé problémy, je najlepšie poradiť sa pred kúpou s fyzioterapeutom. 

Čo spôsobí vysunutú medzistavcovú platničku? 

Typickou príčinou je výrazná krčná lordóza, čiže neprirodzené nadmerné zakrivenie krčnej chrbtice o viac ako štyridsať stupňov. Pri takom veľkom prehnutí je platnička medzi stavcami mimo svojej zóny komfortu. Môže tlačiť na nerv, na cievy, môže spôsobovať stuhnutie alebo až kŕčovité stiahnutie svalov. Najčastejšie sa stretávame s prejavmi, ako sú tŕpnutie rúk, šije, mravčenie v končekoch prstov. 

Ako môže bolesť hlavy súvisieť s krčnou chrbticou? 

Ak bolesť hlavy súvisí priamo s krčnou chrbticou, ide o cervikokraniálny syndróm, tzn. dochádza k dráždeniu jedného z prvých štyroch miechových koreňov. Prejavuje sa to bolesťou v danom úseku, alebo v miestach, kadiaľ nerv vedie – môže vyžarovať do ruky alebo dolných končatín. 

Aj za migrénu môže krčná chrbtica? 

Migrénu môže spôsobovať napríklad aj nerovnováha v napätí krčných svalov. Často je za to zodpovedný len jeden jediný sval na krku, v ktorom sa vytvorí spazmus z dlhodobého preťaženia, prílišného skrátenia, nedostatku pohybu, alebo pri dlhodobo nesprávnom držaní hlavy. 

Môže v takom prípade pomôcť fyzioterapia? 

V praxi ovplyvňujeme migrénu cez uvoľnenie, alebo naopak, napínanie určitých krčných svalov. Povedzme, že vás bolí v okolí uší, alebo bolesť vyžaruje až do spánkov. Nahmatám krčný sval z prednej strany krku, ktorý spája oblasť v okolí ucha s kľúčnou a hrudnou kosťou, zatlačím na jeden bod a v tom momente pocítite úľavu v bolestivej zóne, hoci vám tlačím miesto niekde na krku. 

 Ako to, že len jeden sval môže byť príčinou bolesti hlavy alebo aj migrény?

Svaly, ktoré zvyčajne spôsobujú bolesť, sa nachádzajú z prednej alebo z predo-bočnej strany krku. Vinníkmi môžu byť i svaly v okolí kľúčnej kosti, ale i na záhlaví. Je to miesto, kde sa končí tvrdá lebka a začínajú mäkké štruktúry. Pacientov učím, aby si tieto oblasti pri nástupe bolesti hlavy masírovali rukou alebo rôznymi pomôckami. Bolesť niekedy do 10 až 15 sekúnd zázračne sama ustúpi. Vždy je však najprv dôležité stanoviť správnu diagnózu pomocou MRI, alebo špecifických testov. 

 

Článok vypracoval senior fyzioterapeut a chiropraktik Vladimír Papko pre časopis RELAX – Sportmedia.

blog-krcna-chrbtica
bolest-krcna-chrbtica-1
bolest-krcna-chrbtica-2

PÁČIL SA VÁM ČLÁNOK?

ZDIEĽAJTE HO S VAŠIMI ZNÁMYMI

Sledujte, čo sa deje
u nás na klinike…